28.2 C
Kuala Lumpur
Thursday, April 18, 2024

Kolumnis

Awasi orang tengah yang jadi perosak negara

SEJAK dulu lagi kita mengenali apa yang disebut sebagai orang tengah yang kita kenali sebagai 'broker' atau makelar (Indonesia) atau pun middle man. Dalam bahasa yang lebih hebat mungkin, consultants (juruperunding). Orang tengah adalah seseorang atau entiti yang membuat urus...

Pembersihan total: UMNO usah jadi pengecut!

KATA Puad Zarkashi, UMNO nak buat 'pembersihan total' mana-mana anasir dalaman yang memberi mudarat kepada parti keramat itu. Itu antara inipati taklimat Presiden, katanya. Aku tak tahulah apa nak dibersihkan sedangkan pemilihan UMNO pun tak lama lagi. Apakah nak buang...

Pas menjelang PRU-15: Satu pengenalan

PENUBUHAN Parti Islam Se-Malaysia (Pas) bertujuan mewujudkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang melaksanakan nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah SWT di Malaysia. Pada dasarnya parti itu diasaskan oleh sekumpulan alim ulama dan masyarakat Islam/Melayu yang ingin mempertahankan kesucian...

Syed Saddiq masuk politik untuk ‘bersihkan politik’?

MESTI ramai yang kagum dengan falsafah politik anak muda bernama Syed Saddiq Syed Abdul Rahman ini apabila menjelaskan bahawa beliau menyertai politik untuk membersihkan politik. Tahniah anak muda! Jarang anak muda yang bersuara lantang seperti ini sepanjang aku memerhati dan...

Pasai apa yang UMNO kalut sangat, sabar la…

TOK Aba geleng kepala bila baca Tok Zahid keluar kenyataan bagi tempoh 14 hari kat kerajaan untuk panggil sidang Parlimen. Kalau tak buat, Majlis Tertinggi UMNO akan bincang tindakan lanjut. Bila Tok Zahid cakap macam tu, semua orang dah...

Durian lambang perpaduan dan kekayaan baharu

SUATU masa dahulu, ketika negeri Perak antara negeri terkaya di Malaysia, selain bijih timah, buah durian adalah lambang kekayaan orang Perak, khususnya orang-orang Melayu.  Pada era tahun 70an hingga tahun 1990an, kebanyakan penjual durian khususnya di pusat jualan utama seperti...

Henti sat politik, lawan la Covid dulu, rakyat dah ‘nak muntah’

TOK Aba ni tak pandai politik. Tapi yang Tok Aba tau, orang politik la ni dok menyusahkan orang. Time-time Covid macam inipun dok nak politik lagi. Sampai orang kampung pun dah menyampah.  Tok Aba nak ingatkan orang politik tak kira...

Hanya satu perkataan untuk Tok Det… Cukuplah!

TOK Aba sebenarnya hormat kat orang kampung Tok Aba, Tok Det sebab masih kuat dari segi fizikal dan tetap bersemangat nak berbakti kepada negara. Tetapi Tok Aba fikir era Tok Det dah habis dah. Tok Det patut faham bila semua...

SPM 2020 sejarah melahirkan generasi pasca-Covid-19

KEPUTUSAN Sijil Pelajaran Malaysia  (SPM) tahun 2020 sudah diumumkan baru-baru ini. Sepertimana yang diakui pelbagai pihak, keputusan SPM kali ini telah melakarkan sejarah apabila peperiksaan dikendalikan ketika musim pandemik Covid-19. Penulis pula melihat keberhasilan dan kesan keputusan peperiksaan ini dalam pelbagai  skop...

Selepas 3 tahun, apakah ‘roadmap’ F:30 FAM menuju ke laut?

TANGGAL 31 Oktober 2018, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dengan gah melancarkan Peta Hala Tuju (Roadmap) yang diberi nama F:30 dengan sasaran yang dianggap bercita-cita cukup tinggi. Di bawah F:30, FAM mahu menjadikan bola sepak Malaysia sebagai lima gergasi Asia menjelang...
- Advertisement -spot_img

Latest News

Piala Asia B23: Harimau Muda gagal jinakkan Uzbekistan

HASRAT skuad Harimau Muda negara untuk meraih sekurang-kurangnya satu mata daripada juara edisi 2018, Uzbekistan gagal apabila ditundukkan 0-2...
- Advertisement -spot_img