25.5 C
Kuala Lumpur
Wednesday, September 29, 2021

Kolumnis

Pas menjelang PRU-15: Satu pengenalan

PENUBUHAN Parti Islam Se-Malaysia (Pas) bertujuan mewujudkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang melaksanakan nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah SWT di Malaysia. Pada dasarnya parti itu diasaskan oleh sekumpulan alim ulama dan masyarakat Islam/Melayu yang ingin mempertahankan kesucian...

Syed Saddiq masuk politik untuk ‘bersihkan politik’?

MESTI ramai yang kagum dengan falsafah politik anak muda bernama Syed Saddiq Syed Abdul Rahman ini apabila menjelaskan bahawa beliau menyertai politik untuk membersihkan politik. Tahniah anak muda! Jarang anak muda yang bersuara lantang seperti ini sepanjang aku memerhati dan...

Pasai apa yang UMNO kalut sangat, sabar la…

TOK Aba geleng kepala bila baca Tok Zahid keluar kenyataan bagi tempoh 14 hari kat kerajaan untuk panggil sidang Parlimen. Kalau tak buat, Majlis Tertinggi UMNO akan bincang tindakan lanjut. Bila Tok Zahid cakap macam tu, semua orang dah...

Durian lambang perpaduan dan kekayaan baharu

SUATU masa dahulu, ketika negeri Perak antara negeri terkaya di Malaysia, selain bijih timah, buah durian adalah lambang kekayaan orang Perak, khususnya orang-orang Melayu.  Pada era tahun 70an hingga tahun 1990an, kebanyakan penjual durian khususnya di pusat jualan utama seperti...

Henti sat politik, lawan la Covid dulu, rakyat dah ‘nak muntah’

TOK Aba ni tak pandai politik. Tapi yang Tok Aba tau, orang politik la ni dok menyusahkan orang. Time-time Covid macam inipun dok nak politik lagi. Sampai orang kampung pun dah menyampah.  Tok Aba nak ingatkan orang politik tak kira...

Hanya satu perkataan untuk Tok Det… Cukuplah!

TOK Aba sebenarnya hormat kat orang kampung Tok Aba, Tok Det sebab masih kuat dari segi fizikal dan tetap bersemangat nak berbakti kepada negara. Tetapi Tok Aba fikir era Tok Det dah habis dah. Tok Det patut faham bila semua...

SPM 2020 sejarah melahirkan generasi pasca-Covid-19

KEPUTUSAN Sijil Pelajaran Malaysia  (SPM) tahun 2020 sudah diumumkan baru-baru ini. Sepertimana yang diakui pelbagai pihak, keputusan SPM kali ini telah melakarkan sejarah apabila peperiksaan dikendalikan ketika musim pandemik Covid-19. Penulis pula melihat keberhasilan dan kesan keputusan peperiksaan ini dalam pelbagai  skop...

Selepas 3 tahun, apakah ‘roadmap’ F:30 FAM menuju ke laut?

TANGGAL 31 Oktober 2018, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dengan gah melancarkan Peta Hala Tuju (Roadmap) yang diberi nama F:30 dengan sasaran yang dianggap bercita-cita cukup tinggi. Di bawah F:30, FAM mahu menjadikan bola sepak Malaysia sebagai lima gergasi Asia menjelang...

Antivaksin, tak ikut SOP, politikkan Covid…Menyusahkan orang

TOK Aba seronok baca berita hari ini dah  155,000 orang pi cucuk vaksin dalam sehari. Alhamdulillah, sambutan makin hebat walaupun ada puak-puak dok meracau tak habis-habis pasal vaksin. Macam-macam depa cakap, macam-macam video depa buat ada yang kait dengan benda...

Apabila syarikat judi pun hasilkan lagu raya…

SEMALAM tersebar klip video lagu raya. Menarik lagu itu, dan persembahan videonya pun sangat baik. Cuma penulis agak terperanjat apabila mendapati klip video itu adalah untuk mempromosi sebuah aplikasi perjudian dalam talian. Kalau berdasarkan senikata lagu raya itu, ia menggambarkan orang...
- Advertisement -spot_img

Latest News

Kos penyediaan RMK-12 kecil sahaja, bukan RM2 bilion

CYBERJAYA - Kerajaan tidak pernah mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM2 bilion untuk menyiapkan buku Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) sepertimana didakwa...
- Advertisement -spot_img