28.3 C
Kuala Lumpur
Monday, September 16, 2024

Petua penting lindungi diri, keluarga daripada ‘scammer’

Mesti Baca

Editor Edisi 9
Editor Edisi 9
Editor Edisi 9

MALAYSIA menyaksikan peningkatan dalam bilangan penipuan (scammer) dalam talian, melalui e-mel, telefon, platform pemesejan dan SMS.

Menurut statistik Polis Diraja Malaysia, kes penipuan telah meningkat daripada 17,000 pada 2020 kepada lebih 20,000 pada 2021.

Antara Januari dan Julai pada 2022 sahaja, sebanyak 12,092 kes dilaporkan dengan kerugian mencecah RM414.8 juta.

Malangnya, ramai yang menjadi mangsa penipuan kerana penipu menggunakan mesej yang meyakinkan, profil palsu dan taktik pancingan data untuk memperdaya mangsa mereka.

Mereka mungkin meminta maklumat peribadi seperti kata laluan dan kod pengesahan, butiran kad kredit atau menarik pengguna untuk mengklik pada pautan berniat jahat atau memuat turun lampiran berbahaya.

Oleh kerana penipu adalah meyakinkan dan berterusan, adalah penting bagi kita untuk terus berwaspada dan berhati-hati.

Berikut ialah beberapa petua untuk rakyat Malaysia kekal selamat daripada penipuan pemesejan (melalui SMS, platform pemesejan atau mesej terus media sosial) — dan untuk melindungi rakan dan keluarga mereka.

  1. Berhenti dan fikir sebelum bertindak

Penipu sering menimbulkan rasa tergesa-gesa palsu, memperdaya individu yang tidak curiga supaya menyerahkan maklumat sensitif.

Mereka juga menggunakan penyamaran (berpura-pura sebagai seseorang atau organisasi yang anda percayai) dan sering menghantar pautan pancingan data palsu.

Apabila anda menerima teks atau permintaan yang kelihatan mencurigakan, jangan bertindak segera. Berhenti dan ambil lima sebelum anda membalas, fikir jika ini permintaan luar biasa dan elakkan mengklik pautan yang mencurigakan.

  1. Semak sama ada mesej itu daripada orang yang tidak dikenali

Menerima teks yang meminta maklumat luar biasa atau dengan permintaan ganjil? Hubungi organisasi atau individu tersebut secara terus untuk mendapatkan penjelasan.

Advertisements

Sementara itu, elakkan daripada menghantar sebarang wang atau berkongsi sebarang maklumat peribadi.

Jika pengirim tiada dalam senarai kenalan anda, sesetengah platform pemesejan, seperti WhatsApp, memberi anda pilihan untuk menyekat dan melaporkan pengirim dengan segera untuk memutuskan kitaran penipuan.

  1. Sekat dan laporkan akaun yang disyaki

Melaporkan mesej yang mencurigakan ialah langkah penting untuk memerangi penipuan dengan berkesan. Sebagai contoh, WhatsApp menyediakan cara mudah untuk melaporkan akaun yang mencurigakan.

WhatsApp disulitkan hujung ke hujung (end-to-end encrypted), yang bermaksud tiada orang lain, malahan WhatsApp sekalipun, boleh membaca mesej tersebut.

Hanya apabila anda melaporkan kenalan bahawa WhatsApp menerima lima mesej terakhir daripada akaun yang dilaporkan, dan boleh melarang akaun itu jika ia melanggar syarat perkhidmatan mereka.

Ini memastikan bahawa privasi pemesejan dikekalkan sambil memastikan anda dilindungi daripada penipuan.

  1. Hidupkan pengesahan dua langkah

Mendayakan langkah keselamatan tambahan ialah satu lagi cara terbaik untuk memastikan akaun anda selamat.

Ini termasuk langkah seperti mengaktifkan pengesahan dua langkah pada platform pemesejan seperti WhatsApp.

Pengesahan dua langkah melindungi akaun anda daripada serangan pancingan data dan percubaan pengambilalihan oleh penipu.

  1. Apabila ragu-ragu, dapatkan bantuan komuniti

Dengan pelbagai jenis penipuan hari ini, ada kemungkinan seseorang dalam rangkaian anda sendiri mungkin telah menjadi mangsa kejadian yang sama.

Kaedah yang berkesan untuk menghapuskan penipuan adalah dengan mendapatkan bantuan daripada komuniti yang anda ikuti dan jangan malu bertanya kepada keluarga, rakan atau kumpulan sosial anda.

Advertisements

Terkini

Antara ekonomi gig, minat belajar dan pendidikan tinggi

Oleh NIK AMALENA NAJEBAH NIK AZMAN PADA masa kini, ekonomi gig telah berkembang pesat bukan sahaja di Malaysia malah diseluruh...

Lagi Artikel Berkaitan