26.1 C
Kuala Lumpur
Friday, May 3, 2024

Indonesia timba ilmu pendidikan awal kanak-kanak di NCDRC

Mesti Baca

Editor Edisi 9
Editor Edisi 9
Editor Edisi 9

PUSAT Penyelidikan Perkembangan Kanak-Kanak Negara (NCDRC), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Yayasan Bayyinah, Indonesia baru-baru ini bekerjasama menganjurkan International ECCE Edu-Tourism Programme yang berfokus kepada penjagaan dan pendidikan kanak-kanak yang diamalkan di kedua-dua negara.

Timbalan Pengarah Penyelidikan dan Inovasi NCDRC, Prof Madya Dr Norazilawati Abdullah berkata, rangka kerjasama Malaysia-Indonesia dalam pendidikan awal kanak-kanak itu boleh menjadi contoh negara maju dalam menerajui kebitaraan pendidikan dengan menyediakan perkhidmatan terbaik dalam bidang asuhan dan didikan awal kanak-kanak.

Menurut beliau, melalui kerjasama tersebut, kedua-dua organisasi tersebut dapat saling berkongsi amalan terbaik dalam pembangunan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia dan Indonesia.

Beliau berkata, Malaysia dan Indonesia mempunyai kepakaran yang luas dalam pendidikan awal kanak-kanak dan menerusi kerjasama itu, para akademik dan pendidik dapat mempelajari penguasaan dalam asuhan dan didikan.

Selain itu, tambah beliau, mereka juga dapat memperdalami isu-isu terkini yang menjadi tumpuan dalam melestarikan pendidikan sempurna bagi pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.

“Jika dilihat, mungkin di Malaysia dan Indonesia pendekatannya dalam pengasuhan dan pendidikan ada perbezaannya, tetapi itulah yang perlu dikongsikan bagi melihat apa yang boleh memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak untuk memastikan hanya yang terbaik boleh diberikan kepada kanak-kanak untuk kesejahteraan mereka,” katanya dalam kenyataan baru-baru ini.

Delegasi Indonesia terdiri daripada pendidik dan pengusaha dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak itu diberikan pendedahan dan perkongsian oleh pakar-pakar dari NCDRC.

Advertisements

Mereka terdiri daripada barisan pensyarah dan guru berpengalaman UPSI yang menerangkan setiap aspek penting dalam asuhan dan didikan, keselamatan, pedagogi dan elemen pentaksiran yang terbaik bagi kanak-kanak.

Sementara itu Ketua Yayasan Bayyinah, Yusra Mayawati berkata, kolaborasi dua hala membuka lagi ruang bagi para delegasi menimba ilmu untuk dibawa pulang ke pusat jagaan masing-masing untuk diamal dan dilaksanakan bersama.

“Pembelajaran melalui pendekatan projek, pengurusan kelas kanak-kanak, aktiviti perkembangan kanak-kanak, saringan kanak-kanak, ketersediaan kanak-kanak ke sekolah, pengurusan kanak-kanak berkeperluan khas adalah apa yang kami pelajari di sini.

“Pastinya itu akan berguna untuk kami praktikkan bersama-sama guru dan pengusaha di sana,” kata beliau.

UPSI dan NCDRC akan sentiasa komited dalam meneraju kebitaraan pendidikan terbaik khususnya dalam pendidikan awal kanak-kanak.’

Inisiatif ini akan menjadi sokongan terbaik dalam hubungan antarabangsa demi menaikkan mutu pendidikan negara kearah yang lebih tinggi. – Muhammad Fathurrozak Sokhipul Hadi (USPI)/Edisi 9

Advertisements

Terkini

Malaysia melangkah bergaya ke separuh akhir Piala Thomas

MALAYSIA melangkah ke separuh akhir Piala Thomas selepas membenam juara edisi 2014, Jepun 3-1 di peringkat suku akhir Pusat...

Lagi Artikel Berkaitan