PUSAT Penyelidikan Perkembangan Kanak-Kanak Negara (NCDRC), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Yayasan Bayyinah, Indonesia baru-baru ini bekerjasama menganjurkan International ECCE Edu-Tourism Programme yang berfokus kepada penjagaan dan pendidikan kanak-kanak yang diamalkan di kedua-dua negara.
Timbalan Pengarah Penyelidikan dan Inovasi NCDRC, Prof Madya Dr Norazilawati Abdullah berkata, rangka kerjasama Malaysia-Indonesia dalam pendidikan awal kanak-kanak itu boleh menjadi contoh negara maju dalam menerajui kebitaraan pendidikan dengan menyediakan perkhidmatan terbaik dalam bidang asuhan dan didikan awal kanak-kanak.
Menurut beliau, melalui kerjasama tersebut, kedua-dua organisasi tersebut dapat saling berkongsi amalan terbaik dalam pembangunan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia dan Indonesia.
Beliau berkata, Malaysia dan Indonesia mempunyai kepakaran yang luas dalam pendidikan awal kanak-kanak dan menerusi kerjasama itu, para akademik dan pendidik dapat mempelajari penguasaan dalam asuhan dan didikan.
Selain itu, tambah beliau, mereka juga dapat memperdalami isu-isu terkini yang menjadi tumpuan dalam melestarikan pendidikan sempurna bagi pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
“Jika dilihat, mungkin di Malaysia dan Indonesia pendekatannya dalam pengasuhan dan pendidikan ada perbezaannya, tetapi itulah yang perlu dikongsikan bagi melihat apa yang boleh memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak untuk memastikan hanya yang terbaik boleh diberikan kepada kanak-kanak untuk kesejahteraan mereka,” katanya dalam kenyataan baru-baru ini.
Delegasi Indonesia terdiri daripada pendidik dan pengusaha dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak itu diberikan pendedahan dan perkongsian oleh pakar-pakar dari NCDRC.
Mereka terdiri daripada barisan pensyarah dan guru berpengalaman UPSI yang menerangkan setiap aspek penting dalam asuhan dan didikan, keselamatan, pedagogi dan elemen pentaksiran yang terbaik bagi kanak-kanak.
Sementara itu Ketua Yayasan Bayyinah, Yusra Mayawati berkata, kolaborasi dua hala membuka lagi ruang bagi para delegasi menimba ilmu untuk dibawa pulang ke pusat jagaan masing-masing untuk diamal dan dilaksanakan bersama.
“Pembelajaran melalui pendekatan projek, pengurusan kelas kanak-kanak, aktiviti perkembangan kanak-kanak, saringan kanak-kanak, ketersediaan kanak-kanak ke sekolah, pengurusan kanak-kanak berkeperluan khas adalah apa yang kami pelajari di sini.
“Pastinya itu akan berguna untuk kami praktikkan bersama-sama guru dan pengusaha di sana,” kata beliau.
UPSI dan NCDRC akan sentiasa komited dalam meneraju kebitaraan pendidikan terbaik khususnya dalam pendidikan awal kanak-kanak.’
Inisiatif ini akan menjadi sokongan terbaik dalam hubungan antarabangsa demi menaikkan mutu pendidikan negara kearah yang lebih tinggi. – Muhammad Fathurrozak Sokhipul Hadi (USPI)/Edisi 9