30.5 C
Kuala Lumpur
Tuesday, May 21, 2024

Jualan MIHAS 2023 raih RM3.11 bilion, lepasi sasaran

Jumlah jualan yang dicatatkan itu melebihi 24 peratus berbanding jumlah yang disasarkan sebanyak RM2.5 bilion.

Mesti Baca

PAMERAN Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS 2023) edisi ke-19 mencatatkan jualan sebanyak RM3.11 bilion, melepasi sasaran yang ditetapkan.

Ia sekali gus membuktikan pameran itu kekal sebagai platform perdagangan global terulung industri halal.

Jumlah jualan yang dicatatkan itu melebihi 24 peratus berbanding jumlah yang disasarkan sebanyak RM2.5 bilion.

Pameran Halal terbesar di dunia yang dihoskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Malaysia dan anjuran Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) itu berlangsung pada 11 hingga 15 September lalu.

Jualan yang dicatatkan itu disumbangkan oleh perjanjian perniagaan yang dimuktamadkan daripada dua program utama MIHAS iaitu International Sourcing Programme (INSP) yang dianjurkan pada 11 September 2023 untuk pengeksport Malaysia, dan pameran perdagangan utama membabitkan peserta pameran dari 44 negara berlangsung antara 12 hingga 15 September 2023.

Menteri MITI, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata Pelan Induk Industri Halal Malaysia 2030 menyasarkan sumbangan industri sebanyak RM266 bilion atau 11 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia menjelang 2030.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika merasmikan Pavilion Selangor di MIHAS 2023.

Beliau berkata, pihaknya akan terus membina momentum yang dihasilkan menjelang MIHAS 2023, terutamanya dalam memudahkan akses pasaran untuk pemain industri Halal kepada rantaian bekalan utama di seluruh dunia.

“Pencapaian jualan RM3.11 bilion membanggakan, yang melepasi sasaran kami sebanyak 24 peratus, membuktikan MIHAS masih menjadi platform Halal global yang terulung.

“Paling penting, selaras dengan agenda keselamatan ekonomi dan keterangkuman Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030, platform seperti MIHAS juga menyumbang dengan ketara kepada objektif kerajaan untuk mengantarabangsakan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) dan mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab Halal di Asia.

“Kami komited untuk menggalakkan pertumbuhan yang mampan dan memastikan industri Halal terus berkembang maju dengan cara yang bertanggungjawab dan mesra alam,” katanya dalam satu kenyataan.

Tengku Zafrul berkata, pencapaian itu juga adalah hasil kepimpinan yang ditunjukkan oleh Pengerusi MATRADE, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dan Ketua Pegawai Eksekutif MATRADE, Datuk Mohd Mustafa Abdul Aziz, serta usaha tanpa jemu dan tanpa henti oleh semua orang di MATRADE termasuk kakitangan mereka di 46 pejabat MATRADE di luar negara.

Program ‘meet & match’ turut diadakan sempena MIHAS 2023

Fokus MIHAS 2023 pada elemen kelestarian dan pendigitalan telah meningkatkan lagi nilainya kepada komuniti Halal global, dengan memudahkan dan mempercepatkan arus perdanakan ekosistem Halal ke dalam rantaian bekalan global.

Advertisements

Pengiraan awal menunjukkan program perdana MATRADE, INSP mencapai jualan bernilai RM1.22 bilion, manakala pempamer memperoleh jumlah jualan RM1.89 bilion.

Angka jualan awal itu berpotensi meningkat berikutan pemadanan perniagaan INSP maya yang berlangsung sehingga 30 November 2023.

Pameran itu meliputi 13 segmen Halal dan pemadanan perniagaan membabitkan syarikat dalam semua sektor, membolehkan akses pasaran terbuka untuk syarikat Malaysia di beberapa rangkaian pasar raya terbesar di dunia termasuk Walmart, Aldi, Asda, Marks & Spencer, Guardian, Sainsbury dan Woolworth.

Ia juga menyediakan akses kepada syarikat Malaysia ke pasaran global yang pada masa ini tidak mempunyai kehadiran kukuh, seperti Romania, Poland dan Maghribi.

Sementara itu, Reezal Merican menegaskan MIHAS 2023 juga memberi penekanan yang sewajarnya kepada kerjasama dalam semua aspek.

Beliau berkata, sebagai contoh, lebih 30 memorandum persefahaman (MoU) telah ditukar antara pertubuhan Malaysia dan asing di seluruh MIHAS.

Katanya, MATRADE juga melakukan banyak usaha untuk membabitkan organisasi kerajaan yang lain, menyebabkan penyertaan 34 agensi Persekutuan dan negeri dalam MIHAS tahun ini.

“Kami berbangga dapat memainkan peranan kami dalam kejayaan MIHAS 2023. Tidak menghairankan lebih 800 peserta pameran telah menyatakan minat mereka untuk menyertai MIHAS 2024 yang dijadualkan pada 17 hingga 20 September 2024, membuktikan peranan utamanya dalam memajukan dan memartabatkan industri Halal global,” katanya.

MIHAS 2023 yang berlangsung di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC) menarik seramai 38,566 pengunjung dari lebih 100 negara, melepasi 35,000 pengunjung yang dijangkakan.

Antaranya, 29,090 hadir sendiri, manakala 9,476 menyertai secara maya.

INSP yang berlangsung di MATRADE, menghubungkan 469 syarikat Malaysia dengan 231 pembeli antarabangsa dari 44 negara, termasuk 11 pembeli premium.

Inisiatif itu memudahkan sebanyak 2,788 mesyuarat perniagaan. -Edisi 9

Advertisements

Terkini

Pramugari MAS meninggal dunia ketika transit di Tokyo

SEORANG pramugari Malaysia Airlines (MAS) meninggal dunia ketika bertugas di Tokyo, Jepun semalam. MAS dalam satu kenyataan bagi mengesahkan perkara...

Lagi Artikel Berkaitan