26.8 C
Kuala Lumpur
Friday, September 17, 2021

81 peniaga didenda RM402,500 tidak patuhi SOP

Mesti Baca

Muhammad Muzamil
Wartawan Edisi 9

CYBERJAYA – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah mengenakan kompaun ke atas 81 peniaga yang didapati tidak mematuhi SOP dengan jumlah kompaun keseluruhan RM402,500.

Tindakan itu adalah hasil penguatkuasaan yang dijalankan dari 28 Jun hingga semalam dengan melibatkan pemeriksaan di 8,516 premis perniagaan.

Bahagian Penguat Kuasa kementerian itu dalam kenyataan berkata, sepanjang pemantauan pematuhan dilaksanakan, didapati pematuhan sektor perdagangan pengedaran boleh dikatakan berada pada tahap yang memuaskan.

‘’Sebanyak  98.55% premis patuh kepada SOP ditetapkan, manakala 0.10% premis sahaja yang dikenakan kompaun dan selebihnya iaitu 1.25% premis diberi nasihat dan amaran. Sebanyak 32 aduan diterima daripada orang awam dan kesemuanya telah disiasat sepanjang tempoh PKP 3.0 TLD,’’ kata bahagian tersebut.

Bahagian itu memaklumkan, bagi memastikan SOP PKP 3.0 Sektor Perdagangan Pengedaran semasa TLD ini dilaksanakan dengan efektif, seramai 2,262 orang penguat Kuasa KPDNHEP digerakkan di seluruh negara untuk memastikan pematuhan sepenuhnya SOP yang ditetapkan  di semua premis perniagaan peruncitan, pemborongan, pengedaran dan restoran. 

‘’KPDNHEP sebagai salah satu agensi yang diberi kuasa untuk menguatkuasakan pematuhan SOP PKP dibawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) tidak akan berkompromi dengan mengambil tindakan tegas termasuk mengenakan kompaun ke atas mana-mana syarikat/individu yang melanggar pematuhan SOP yang berkuatkuasa,’’ kata kenyataan tersebut.

Baca juga:   420 orang ditahan langgar SOP PKP semalam
Baca juga:   Najib jumpa Ismail Sabri bincang isu semasa

Berdasarkan statistik tindakan oleh bahagian itu, gagal mendaftar masuk menggunakan buku/aplikasi MySejahtera merupakan kesalahan paling banyak iaitu 27 kes.

Ia diikuti dengan kesalahan menjalankan aktiviti yang tidak dibenarkan (20 kes), gagal menyediakan penjarakan 1 meter (9 kes), gagal memakai pelitup muka (6 kes) dan gagal mematuhi waktu operasi (4 kes) manakala lain-lain kesalahan 15 kes.

Sementara itu, kedai runcit/mini mart merupakan premis paling banyak melakukan kesalahan iaitu dengan Sembilan kes, diikuti kedai makan/restoran (8 kes), hypermarket/supermarket, dobi dan  hardware masing-masing 7 kes, pemborong (4 kes) manakala stesen minyak dan bengkel masing-masing tiga kes .

Terkini

JKM bantu 4,422 murid kematian ibu, bapa akibat Covid-19

CYBERJAYA - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah membantu seramai 4,422 murid kematian waris akibat pandemik tersebut sehingga rekod Isnin...

Lagi Artikel Berkaitan