26.1 C
Kuala Lumpur
Sunday, May 5, 2024

MGRC, USM bekerjasama kaji genetik, sejarah ‘Penang Woman’

Mesti Baca

MALAYSIAN Genomics Resource Centre Berhad (MGRC) pakar genomik dan biofarmaseutikal terkemuka, mengumumkan dua perjanjian kerjasama penyelidikan penting dengan Universiti Sains Malaysia (USM) berkaitan rahsia genetik dan sejarah Penang Woman.

Perjanjian pertama memberi tumpuan kepada penerokaan genetik Penang Woman berkenaan melalui kajian mendalam bagi mengekstrak dan menganalisis bahan genetik daripada spesimen wanita purba tersebut.

Manakala perjanjian kedua untuk menentukan umur rangka Penang Woman purba menggunakan teknik Pentarikhan Spektrometri Jisim Accelerator (AMS) di samping menjalankan pentarikhan Pencahayaan Terransang Optik pada tembikar Guar Kepah.

Di bawah kerjasama ini, USM akan menyediakan bahan genetik dan bantuan teknikal untuk penjujukan DNA, manakala MGRC Therapeutics (MGRCT) akan menjalankan pengekstrakan DNA genomik dan penjujukan genom keseluruhan menggunakan bahan yang diekstrak, serta menyediakan sokongan pembiayaan.

Kerjasama ini turut merangkumi tanggungjawab bersama termasuk penyediaan laporan penyelidikan akhir, perkongsian pengetahuan, dan mengarang bersama penerbitan semakan rakan berdasarkan penemuan penyelidikan.

Pengerusi Eksekutif MGRC, Azri Azerai berkata, kolaborasi penyelidikan dengan USM ini bukan hanya untuk menyelidiki masa lalu, ia mewakili penumpuan yang menarik dalam sejarah, sains, dan teknologi.

‘Penang Woman’ yang ditemukan di Guar Kepah, Kepala Batas pada 2017 lalu.

“Dengan mendedahkan genetik dan sejarah naratif Penang Woman, kami bukan sahaja menyumbang kepada komuniti akademik dan saintifik tetapi juga meningkatkan kesedaran jenama dan kehebatan teknikal MGRC.

“Penerokaan ke dalam yang tidak diketahui ini menggariskan komitmen kami untuk menolak sempadan perkara yang mungkin dalam genomik dan biofarmaseutikal,” katanya hari ini.

Mengulas lanjut Azri berkata, di samping menjalankan pentarikhan Pencahayaan Terransang Optik pada tembikar Guar Kepah, USM juga akan memanfaatkan kepakaran dating AMS mereka, dengan MGRCT menyediakan sokongan pembiayaan.

“Kedua-dua pihak akan terlibat dalam analisis data, tafsiran dan pengarang bersama manuskrip untuk penerbitan semakan rakan sebaya, menyumbang secara signifikan kepada pemahaman sejarah manusia di rantau ini,” katanya lagi.

Kerjasama ini berlatarbelakangkan data genetik bermaklumat terhad daripada Orang Asli purba Sunda dan Sahul, dua kawasan daratan prasejarah yang telah menarik minat para saintis dan ahli sejarah, ujarnya.

Advertisements

Penemuan Penang Woman di Guar Kepah, Kepala Batas, Pulau Pinang pada April 2017, memberikan peluang unik untuk meluaskan liputan sampel dan mendalami pemahaman tentang susunan genetik dan konteks sejarah penduduk purba di rantau ini.

Dalam pada itu Penyiasat Utama bagi Projek Genetik Penang Woman, Prof Dr Edinur Hisham Atan berkata, penyiasatan sejarah manusia di Semenanjung Malaysia telah dihadkan oleh kekurangan data genomik bermaklumat daripada tinggalan purba dari rantau ini.

“Ia menjadi lebih sukar kerana campuran genetik yang meluas dalam keturunan orang asli purba seperti Orang Asli Semang dan Proto-Melayu.

“Oleh itu, pembinaan semula sejarah penduduk yang lebih baik di Semenanjung Malaysia memerlukan pemulihan jujukan genom nuklear purba, seperti yang dicadangkan di sini untuk Penang Woman.

“Ini melengkapkan analisis DNA kami yang terdahulu dan sedia ada bagi sampel manusia moden dan purba di Semenanjung Malaysia dan rantau Asia Pasifik,” katanya.

Penyiasat Utama Penentuan Umur Rangka Wanita Pulau Pinang Purba, Dr N. Suresh berkata, Pusat Penyelidikan Arkeologi Global USM mengalu-alukan perjanjian kerjasama penyelidikan dengan MGRCT dalam mengkaji rangka Penang Woman dan tembikar tembikar dari tapak arkeologi Gua Kepah.

“Perjanjian itu membolehkan penyelidik dari USM dan MGRCT bekerjasama dan meneroka pendekatan saintifik baharu dalam meneliti bahan arkeologi, khususnya tinggalan manusia.

“Di samping itu, penyelidikan mengenai tembikar tembikar akan memberikan pemahaman saintifik baharu dan naratif sejarah mengenai teknologi dan budaya purba masyarakat Guar Kepah.

“Kami berharap kerjasama ini akan diteruskan pada masa hadapan untuk mempromosikan dan menggalakkan penyelidikan saintifik dalam genetik dan arkeologi,” katanya.

Dengan kerjasama penyelidikan terobosan ini, MGRC Therapeutics dan USM bersedia untuk memberi sumbangan besar kepada bidang genetik dan arkeologi, memberi penerangan tentang sejarah purba Malaysia. – Edisi 9