23.7 C
Kuala Lumpur
Tuesday, December 7, 2021

Celoteh Tok Aba

‘Depa’ kata Parlimen bukan kopitiam, pasar malam tapi…

TOK Aba dah agak sejak awai lagi memang bila sidang Parlimen saja mesti ‘huru-hara’.  Orang kampung macam Tok Aba yang dok depan TV melopong tengok perangai ahli-ahli Parlimen. Masuk saja dewan bertengkaq tak habis-habis. Tok Aba dok kira hari pertama saja...

Pasai apa ‘keras kepala’ sangat, nak jugak balik kampung!

TERKEBIL-KEBIL Tok Aba bila baca berita Tok Mail TPM kita kata, 4,839 kenderaan yang cuba rentas negeri tanpa kebenaran termasuk untuk pulang ke kampung sambut Aidiladha diarah berpatah balik, Jumaat lepas. Tok Aba tak faham pasai apa depa 'keras kepala'...

Biarlah mereka ‘meracau’, Tok Din, Tok Mail jangan layan

Tok Aba betui-betui semak perut bila tengok perangai sesetengah pemimpin UMNO yang tak insaf-insaf lagi walaupun dulu dah kalah teruk dalam pilihan raya. Bila dah hilang kuasa lepas tu orang jemput untuk kongsi kuasa pandai-pandai la bawa diri. Ni dak,...

Pasai apa yang UMNO kalut sangat, sabar la…

TOK Aba geleng kepala bila baca Tok Zahid keluar kenyataan bagi tempoh 14 hari kat kerajaan untuk panggil sidang Parlimen. Kalau tak buat, Majlis Tertinggi UMNO akan bincang tindakan lanjut. Bila Tok Zahid cakap macam tu, semua orang dah...

Henti sat politik, lawan la Covid dulu, rakyat dah ‘nak muntah’

TOK Aba ni tak pandai politik. Tapi yang Tok Aba tau, orang politik la ni dok menyusahkan orang. Time-time Covid macam inipun dok nak politik lagi. Sampai orang kampung pun dah menyampah.  Tok Aba nak ingatkan orang politik tak kira...

Hanya satu perkataan untuk Tok Det… Cukuplah!

TOK Aba sebenarnya hormat kat orang kampung Tok Aba, Tok Det sebab masih kuat dari segi fizikal dan tetap bersemangat nak berbakti kepada negara. Tetapi Tok Aba fikir era Tok Det dah habis dah. Tok Det patut faham bila semua...

Antivaksin, tak ikut SOP, politikkan Covid…Menyusahkan orang

TOK Aba seronok baca berita hari ini dah  155,000 orang pi cucuk vaksin dalam sehari. Alhamdulillah, sambutan makin hebat walaupun ada puak-puak dok meracau tak habis-habis pasal vaksin. Macam-macam depa cakap, macam-macam video depa buat ada yang kait dengan benda...

Jangan marah bila PKP, apa habaq Dr. Faiz, bila pemimpin sindir mufti

ASSALAMUALAIKUM, apa habaq semua? Tok Aba dah lama tak menulis kat ruangan ini. Inshaallah Tok Aba akan mula menulis balik ‘start’ hari ini. Cuma kali ini Tok Aba buat style lain sikit sebab boleh sentuh banyak topik’. Jom baca...

Mukhriz jagalah ‘Parti Peluk Tubuh Anda’, jangan sibuk soal MN

APABILA Tok Det (Tun Dr. Mahathir Mohamad) umum nama parti baru dia – Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dengan ada gambar Tok Det bersama lima lagi bekas pemimpin Bersatu termasuk anak dia, Tok Mukhriz bérgaya peluk tubuh… Tok Aba...

Jangan bertelagah, kalau mahu kembalikan kuasa politik Melayu

TOK Aba dah lama tak menulis, bukan apa Tok Aba seronok pula tengok adegan lompat melompat, keluar masuk parti dan tubuh parti baru. Tok Aba rasa la arena politik negara kita penuh dengan warna-warni, tu tak kira lagi apa...

Popular

Apa itu sekolah vernakular? Sejarahnya… (Bahagian 1)

Oleh: ANUAR AHMAD ISU sekolah vernakular di negara ini tidak pernah selesai sejak tahun 1950. 'Krisis' pertama isu sekolah vernakular...